FÖRETAG | Hemligheten till rätt bilder för dig

Bilder finns överallt, eller hur? Du vaknar, öppnar diverse sociala medier. Bilder. Du slår på TVn. Där är dom igen, men nu i både stilla och rörlig form (OMG they are multiplying!) och när du sätter dig på tunnelbanan är du inbäddad i bilder från alla håll i form av annonser. Bilder. Överallt. Så vilken inverkan har bilder på oss och hur kan du säkerställa att du använder rätt typ av bilder för ditt varumärke, oavsett om du driver ett stort företag med många anställda eller om du är ett enmansföretag?

En av de viktigaste frågorna du behöver ställa dig är “Vad vill jag att min målkund ska känna när hen tittar på bilderna jag använder?” Här är nyckelordet känna. I mångt och mycket tror vi ofta att en känsla är något som bara drabbar oss, utifrån yttre eller inre omständigheter. Men. Känslor är faktiskt kemi. Allt vi upplever, tänker, tror om oss själva, känner och minns har med kemi att göra, eller rättare sagt - signalsubstanser. Det kanske inte låter så himla sexigt att lära sig mer om. Men faktum är att du får en unik fördel när du ska skapa och välja bilder för ditt varumärke.

Det du känner när du fotograferas kommer att speglas till mottagaren. Känner du dig stressad eller obekväm? Då får även mottagaren ett påslag av otrevligheter som kortisol. Inte riktigt det du vill förmedla kanske? Faktum är att många känner sig obekväma framför kameran, vi förstår det. Därför är det av stor vikt att connecta med en fotograf som kan hjälpa dig förbi muren och hitta ditt avslappnade jag. Hur vi gör det kan du läsa mer om här: Hur vi skapar avslappnade bilder

Så vad vill dom flesta av oss att vår målkund ska känna utifrån det bildmaterial som visar vårt varumärke? Glädje, samhörighet, nytänkande, trygghet och värme är ord vi ofta får höra. Känslor som är direkt kopplade till signalsubstanser som dopamin, serotonin och oxytocin. Så genom att identifiera vad du vill förmedla för känslor kan du också lära dig mer om vilka uttryck som faktiskt hjälper till att skapa dessa känslor hos betraktaren. MEN. Kom ihåg: Men det går inte att förmedla något som du själv inte känner när bilden skapas. Vi människor speglar varandra och har därför förmågan att påverka varandra.

När du nu vet att vi genom bilder kan påverka vad mottagaren känner, rent kemiskt, i kroppen - Vad tänker du göra med den insikten?

Företag360youKommentera